vrijdag 28 april 2017

Bomen zaaien

Ik kan het niet laten, bomen zaaien en jaren moeten wachten voor er een boom is.
Een berk is niet zo'n probleem, in drie jaar heb je al een aardig boompje.
Bij mij gaat het om wat bijzondere  soorten. Het begon allemaal met een nashipeer. Een aziatisch perensoort die op een appel lijken. Wordt ook wel appelpeer genoemd en de oude nederlandse naam is 'Zandpeer'. In de herfst van 2010 heb ik na het eten van de peer de zaden onder in een bak met potgrond gestopt, en tot mijn verbazing kwamen in april een heleboel kiemplantjes op. Nu zijn het bomen van ongeveer 3 meter en ze bloeien voor het eerst. Nu wachten op vruchten.  Die zullen anders(minder ?)zijn dan de gekochte in 2010. De gekochte peren zijn van veredelde planten.

Onze veredelde zandpeer
                                         














Daarna ben ik doorgegaan met wisselend succes. Lijsterbessoorten, eucalyptus, winterharde citrus (niet eetbaar), callistemon, brem en meer.

Dit jaar onder andere Albizia coreana. Het is een soort acacia met witte b   bloemen en kan tegen onze winters. Het zaaisel heeft twee planten opgeleverd.
Vorig jaar ook een Albizia gekweekt , de perzische slaapboom(Albizzia julibrissin 'E.H.Wilson') ook winterhard hier. De soort niet betrouwbaar  maar deze variant kan onze winters wel doorstaan. Er bestaat ook een variant met bruine bladeren.


Albizia coreana in bloei







Geen opmerkingen:

Een reactie posten